Laureaci i uczestnicy konkursowej rywalizacji, organizatorzy i fundatorzy, członkowie sekcji twórczych Stowarzyszenia, przyjaciele i jurorzy, publiczność – wszyscy zgromadzili się w niedzielę 2 grudnia w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, by wysłuchać koncertu utworów wybranych przez Kapitułę Konkursu „Piosenka na 100”. Prezentacja dziewiętnastu piosenek, w tym trzech piosenek-laureatek, podsumowała konkursowe współzawodnictwo zakończone werdyktem Kapituły w czerwcu bieżącego roku.

„Piosenka na 100” czyli – na setkę? Tak, liczba „100” w tytule oznacza stulecie, jakie w tym roku świętuje Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. A że i okres współpracy z Polskim Radiem niebawem „dobije do setki”, zatem naturalną rzeczą było ogłoszenie konkursu organizowanego wspólnie przez ZAiKS i Polskie Radio dla uczczenia 100-lecia Stowarzyszenia. Partnerstwo ZAiKS-u i Polskiego Radia jest naturalne – od blisko stu lat instytucje te dbają o to, by wspierać twórczość polskich twórców i promować ich dokonania wśród słuchaczy.

Czemu miał służyć ten kilkuetapowy konkurs? Jego głównym celem było wyłonienie nowych polskich utworów słowno-muzycznych, a także nowych utalentowanych twórców. W szranki stanęli zarówno uznani autorzy i wykonawcy, jak i ci stojący dopiero u progu kariery. Pula nagród wynosiła 100 tys. zł, a zatem uczestniczący w konkursie twórcy mogli – jeśli pokonaliby swoją piosenką wszystkie pozostałe w trzech kategoriach: muzyka, tekst i wykonanie – zagarnąć całość! Organizatorzy konkursu zastrzegli sobie jednak prawo przyznania nagrody pieniężnej dwóm lub trzem piosenkom; wysokość nagrody w każdej kategorii (muzyka, wykonanie, tekst) wynieść miała wtedy 30 tys. zł.

Organizatorzy nadali konkursowi wysoką rangę, o czym świadczą nie tylko wysokość nagrody i możliwość promocji na antenach Polskiego Radia, ale również skład Kapituły, w której znaleźli się: producent muzyczny i autor piosenek m.in. zespołu Perfect – Bogdan Olewicz, założyciel i lider zespołu De Mono, kompozytor, autor tekstów i producent muzyczny Marek Kościkiewicz; kierownik Redakcji Muzycznej Trójki Piotr Metz; dyrektor Agencji Muzycznej Polskiego Radia Piotr Nagłowski oraz Paweł Sztompke – dziennikarz i recenzent, gospodarz „Muzycznej Jedynki”.

Zainteresowanie konkursem przeszło wszelkie spodziewania – do konkursu zgłoszono 1163 utwory. Jak podkreślili podczas koncertowego wieczoru członkowie Kapituły, to ponad trzy doby nieprzerwanego odsłuchiwania. Ich bezprecedensową pracę zauważył Michał Komar, wiceprezes ZAiKS-u i pomysłodawca artystycznej rywalizacji: „To najlepszy wynik w historii polskich konkursów na piosenkę”. Zwrócił jednocześnie uwagę, że w konkursowych zmaganiach wzięło udział kilka tysięcy osób – bo wszak za każdą piosenką stoi grupa ludzi: twórcy, wykonawcy, muzycy, technicy, producenci… Przypomniał o współpracy, która łączy ZAiKS z Polskim Radiem. Andrzej Rogoyski, nowo wybrany prezes Polskiego Radia, przełożył cyfry na wydarzenia: „Tysiąc dwieście zgłoszeń budzi nadzieję na powrót konkursów dla młodych talentów, w których potrafimy wyłowić gwiazdy”. A Bogdan Olewicz zwrócił uwagę, że, mimo obaw, konkursu nie zdominowali profesjonaliści, co pozwala mieć nadzieje na dopływ świeżej krwi do branży w przyszłości.

W Studiu im. Lutosławskiego goście mogli wysłuchać wyboru piosenek wyselekcjonowanych przez Kapitułę i radiosłuchaczy korzystających z internetowych wyborów. Nazwiska laureatów konkursu znane były już wcześniej; ogłoszono je 10 czerwca, zgodnie z regulaminem. Kapituła podzieliła pulę nagród pomiędzy trójkę zwycięzców:

Iwonę Kmiecik nagrodzoną w kategorii najlepsza kompozycja (utwór Ziemia Księżyc, słowa Piotr Trysła, wykonanie IVO Kmiecik)

Tadeusza Olchowskiego nagrodzonego w kategorii najlepszy tekst (piosenka Janusze, którą laureat również skomponował i wykonywał)

Małgorzatę Markiewicz nagrodzoną w kategorii najlepsze wykonanie (piosenka Niebywałe z muzyką artystki i słowami Patryka Kienasta).

Wybór był odbiciem przekonania Kapituły, iż wśród konkursowych zgłoszeń zabrakło utworu idealnie łączącego wszystkie kryteria. „Przebój to zespół wielu komponentów, które muszą trafić w swój czas”, mówił Marek Kościkiewicz. Piotr Nagłowski wspomniał o roli, jaką odgrywają dziś media społecznościowe, pomocne w lansowaniu piosenki.

Niedzielny koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego przygotowywany przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Polskie Radio i członków Kapituły „Piosenka na 100”, wypadł świetnie. Mieszanina muzycznych gatunków, głosów, temperamentów i nastrojów dodała kolorytu i nie pozwalała się nudzić. Znakomicie współpracował z artystami na estradzie zespół muzyczny pod kierownictwem Filipa Siejki. Profesjonaliści i amatorzy ramię w ramię walczyli o względy zgromadzonej publiczności. W szerokim spektrum prezentowanych utworów dominowała odrobinę piosenka poetycka, wręcz aktorska, na równi z melodyjnym popem, jednak nie zabrakło rocka czy rapu. Koncert był nagrywany i rejestrowany wraz z obrazem. Będzie retransmitowany w programach Polskiego Radia i będzie go można obejrzeć na portalowych stronach ZAiKS-u i Polskiego Radia.

To spotkanie z piosenką pokazało, że pomysł konkursu mobilizującego twórców i wykonawców jest nadal aktualny i skuteczny. Dla zwycięzców i wyróżnionych udział w takich zmaganiach ma duże znaczenie. „Nagroda umacnia moje przekonanie, że to, co robię, ma sens – powiedziała Iwona Kmiecik, kompozytorka utworu Ziemia Księżyc. – To bardzo potrzebne, bo wylansowanie nowego utworu robi się coraz trudniejsze, rodzaj wsparcia, jakie dają  media społecznościowe, zmienia się. Dzięki nagrodzie wiem , że warto się starać, popycha mnie do dalszego działania”.

Wszystkim uczestnikom i radiosłuchaczom organizatorzy – Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Polskie Radio S.A. oraz Kapituła Konkursu „Piosenka na 100” – dziękują za wzięcie udziału w artystycznym współzawodnictwie.

Wystąpili:

Piotr Borowiec
DWADZIEŚCIA DZIEWIĘĆ
Tekst: Piotr Borowiec, muzyka: Tomasz Filipczak, Piotr Borowiec

Sonia Kopeć
JAK DYNAMIT
Tekst: Szymon Polok, Sonia Kopeć, muzyka: Szymon Polok

Dziwak (Wojciech Błęcki)
NEOFITA
Tekst: Wojciech Błęcki, muzyka: Erick Torres (Tower Beatz)

Krzysztof Napiórkowski
NIE WIEMY NIC O SOBIE
Tekst i muzyka: Krzysztof Napiórkowski

Ewelina Cassette-Przybyła (wokal), Marcin Gańko (saksofon)
ZAMORDOWANY
Tekst: Michał Zabłocki, muzyka: Andrzej Bonarek

Jolanta Litwin-Sarzyńska (wokal), Sławomir Wierzcholski (harmonijka)
TACY PIĘKNI I LIRYCZNI
Tekst i muzyka: Sławomir Wierzcholski

Danuta Błażejczyk
NUTY
Tekst: Krzysztof Cezary Buszman, muzyka: Krzysztof Gwiazda

Justyna Paprota z Hook Benz
JAK TY
Tekst: Justyna Paprota, Maciej Huzarski, muzyka: Justyna Paprota, Maciej Huzarski, Dawid Kałuski

Joanna Lewandowska
PRZYJDŹ
Tekst: Iwonna Buczkowska, muzyka: Paweł Stankiewicz

SN5N Piotr Szutkiewicz
OBIETNICA
Tekst i muzyka: Piotr Szutkiewicz

Blues Flowers: Jarosław Drażewski (wokal), Robert Grześkowiak (mandolina)
PRZEGWIZDANE MAM
Tekst: Jarosław Drażewski, muzyka: Robert Grześkowiak

Kartësczé Zwónczi: Marcelina Brylowska, Martyna Furman, Adriana Polejowska
DZIEWCZYNA MECHANIKA
Tekst: Marek Serkowski, muzyka: Mieczysław Kilarski

Anna Bratek z zespołu Mów
CIĘŻAR
Tekst i muzyka: Anna Bratek

sawicka: Marta Gzowska-Sawicka (wokal), Artur Kudłacik (gitara basowa), Mateusz Głuszak (gitara)
JANUSZU
Tekst: Marta Gzowska-Sawicka, muzyka: Artur Kudłacik

Tadeusz Olchowski
JANUSZE
Tekst i muzyka: Tadeusz Olchowski

Małgorzata Markiewicz (wokal), Tomasz Wendt (saksofon)
NIEBYWAŁE
Tekst: Patryk Kienast, muzyka: Małgorzata Markiewicz

IVO Kmiecik
ZIEMIA KSIĘŻYC
Tekst: Piotr Trysła, muzyka: Iwona Kmiecik

Stanisław Maliński
JUBILEUSZ POD KRÓLAMI
Tekst i muzyka: Stanisław Maliński

Boro Sam
ÓDKA DO ZAIKSU
Tekst: Piotr Borowiec, muzyka: Jerzy Kluzowicz, Piotr Borowiec

Więcej informacji o konkursie na stronie WWW.